Kärripoikien logo

Raatekankaantie 8, Joensuu | Katso kartalla »
Peräkärrimyynti avoinna ma–pe klo 8–17, puh. 013 610 0555

Yrityksemme

Yrityksemme sijaitsee Joensuussa osoitteessa Raatekankaantie 8. Perävaunumyymälämme on avoinna ma-pe klo 8–17.

Kärripojat

  • Petri Koponen

    p. 0400 492 965

  • Tero Koponen

    p. 0400 577 799

Kärripoikien historia

Kaiken alku

Kärripojat Oy perustettiin syksyllä 1993 Petri Koposen, Tero Koposen ja Tomi Kärkkäisen toimesta. Alussa toiminta oli hyvin kirjavaa: perävaunurakentelua ja -vuokrausta, turvamerkintää ynnä muuta vastaavaa, jolla sai rahoitettua autourheiluharrastusta.

Ensimmäinen hinausauto

Kevät 1994 toi eteen aivan uuden ajatuksen, koska eläköityvä hinausmies tarjosi autoaan ostettavaksi. Auto oli kiinteälavainen hinausauto Ford Cargo, vuosimallia -87. Ja ei muuta kuin saman tien puhumaan pankinjohtajalle, joka ei meitä ihan kokonaan tyrmännyt. Sitten pitikin ruveta kiireellä mainostelemaan, jotta autolle saataisiin ajoa.

Harrastuksesta ammatiksi

Toukokuussa Tero jäi pois ansiotyöstään ja alkoi päätoimiseksi hinauspäivystäjäksi. Päivystyksen lomassa Tero ajoi vielä keikkakuskina tilausajoja linjurilla, sillä ensimmäisen vuoden tienestit omasta firmasta menivät melko tarkkaan mainostamiseen ja puhelinkuluihin. Palkasta oli turha haaveillakaan, mutta usko yrittämiseen oli luja.

Autovarustelun pariin

Ymmärsimme, että pelkällä hinaustoiminnalla yritys ei voi kehittyä haluamallamme tavalla. Täytyi siis alkaa miettiä, mitä oheistoimintaa hinaustoiminnan rinnalle voisi ajatella. Tässä vaiheessa saimme ystävältämme Jyrki Laakkoselta vinkin ryhtyä varustelemaan autoja. Alkoivat vanerointi- ja varustelupuuhat. Se sopikin päivystystyön oheen hyvin, koska autot olivat uusia eivätkä niin kiireisiä asiakastöitä, etteikö siitä välillä voinut hinauskeikalle pompata. Lisätyöt antoivat kaipaamiamme lisäansioita toiminnan kehittämiseen.

Toden teolla kehittämään toimintaa

Vuonna 1995 Tomi Kärkkäinen ilmoitti halustaan luopua osuudestaan Kärripoikiin, koska hänen oman perheyhtiönsä hoito vaatii yhä enemmän Tomin aikaa. Lyhyiden neuvottelujen jälkeen, Tero osti Tomin osuuden. Tästä toimintaa oli lähdettävä viemään yhä enemmän ammattimaiseen suuntaan, toiveena saada yhtiöstä jonakin päivänä ansiotyö.

Totesimme, että hinaustoiminta oli Joensuun alueella aika lailla jämähtänyt paikoilleen ja suuntasimme niille markkinoille. Samana vuonna hankimme toisen hinausauton, ns. cityhinurin mallia Toyota BJ-75. Auto oli nelivetoinen, joka mahdollisti hinaukset maastosta ja parkkitaloista. Auto oli uutena (-89) hinauskäyttöön tehty, mutta ei meidän mieleiseksemme.

Ei kun työkalut käteen, auto osiin, ja uudistamaan. Valmiina auto osoittautui oikeaksi valinnaksi; "pieni mutta tehokas ja toimintavarma". Vastaavaa autoa ei ollut näillä leveysasteilla ennen nähty. Näin oli otettu taas yksi askel hinaustoiminnan kehittämisessä

Laajentuminen yrityskaupalla

Vuonna 1997 markkinat Joensuun alueella alkoivat käydä liian pieniksi ammattimaiseen hinaustoimintaan. Kävimme kilpailijan juttusilla, joka ilmoitti olevansa väsynyt päivystystyöhön ja alkavansa katsella muita hommia. Aloitimme neuvottelut yrityskaupoista. Ja niinhän siinä sitten kävi, että hänen hinaustoimintansa yhden auton voimin siirtyi Kärripojat Oy:lle.

Ensimmäinen raskaan kaluston auto

Seuraavana vuonna teimme siihen saakka suurimman hankintamme, raskaan kaluston hinauksiin soveltuvan hinausauton SCANIA P94:n. Se rakennutettiin hinauslaitteita valmistavalla yrityksellä Suomessa, täsmälleen toiveidemme mukaiseksi. Auto onkin palvellut asiakkaiden raskaankaluston hinaustarpeita oikein hyvin näihin päiviin saakka.

Vuonna 2000, käynnistyivät SKAL:n ja Rosqvist Yhtiöiden toimesta ensimmäiset hinausalan laatukoulutuskurssit, joille me luonnollisesti osallistuimme. Tällä hetkellä Suomen 250:stä hinaustoimintaa jossakin määrin harjoittavasta yrityksestä laatukoulutettuja hinausliikkeitä on 70. Kärripojat Oy ainoana Pohjois-Karjalassa.

Lisää tilaa

Olimme jo vuonna 1999 todenneet, että toimitilamme ovat liian pienet toimintamme laajentamiselle. Olimme katselleet tiloja, mutta mieleisiä ostettaviksi ei vaan löytynyt. Joten muutimme vuokratiloihin Joensuuhun. Vuonna 2000 löysimme vihdoin toiminnallemme sopivan tontin Raatekankaalta, johon aloitimme omien toimitilojen rakentamisen.

Uudet toimitilat ja perävaunumyynti

Uusiin omiin toimitiloihin pääsimme muuttamaan vuonna 2001. Nyt
meillä oli mahdollisuus käynnistää myös perävaunumyynti
laajemmassa mittakaavassa. Ensin aloitimme Heppu-merkillä, myöhemmin
Aku ja Majava tulivat mukaan valikoimaan. Valikoimiimme kuuluivat
myös saksalainen Humbaur sekä laadukas kotimainen Eurowagon
umpiperävaunut ja Jaxal-kuomut. Vuonna 2007 välitimme
asiakkaillemme lähes 300 uutta perävaunua, joista kuomullisia lähes
puolet. Näin olimme kasvaneet myös perävaunukaupassa Itä-Suomessa
markkinajohtajaksi.

Suunta on aina eteenpäin

Vuonna 2006 liityimme yhtenä jäsenyrityksenä Pohjoismaitten suurimpaan tie- ja hinauspalveluja suorittavaan Falck-ketjuun. Samana vuonna solmimme myös sopimuksen AVK:n kanssa, vahinkoajoneuvojen logistiikasta Pohjois-Karjalan alueella. Tavoitteenamme on nyt ja tulevaisuudessakin pysyä hinausalan edelläkävijäyrityksenä.

Uutta kalustoa ja toimitilaa

Vuodesta 2011 tulikin toiminnallemme taas yksi merkkipaalu lisää.
Saimme käyttöömme uuden raskaankaluston hinausauton, jota olimme
suunnitelleet jo useita vuosia. Lisäksi uudet perävaunumyyntiin
lisätilaa antavat toimitilat valmistuivat. Näiden seikkojen myötä
voimme vastata paremmin asiakkaittemme tarpeisiin kasvavassa
vaunukysynnässä kauttamme. Nykyään edustamme Aku, Respo ja Majava
perävaunuja sekä Jaxal-kuomuja.

Tule käymään!